2025/02/13
Egidijus Bubelė. Trys reikšmingos SVV investicijų kryptys 2025 metais

Devynis kartus pamatuok, o dešimtą pjauk. Toks posakis labai tinkamas smulkiajam ir vidutiniam verslui (SVV), kuris, kaip rodo praktika, itin atsargiai žvelgia į bet kokias investicijas. Kita vertus, yra ne viena investicijų kryptis, į kurią 2025 metais investavęs SVV tikrai nepasigailės.
 

Kibernetinis saugumas

 

2024 m. viduryje paviešintas programinės ir techninės įrangos prekybos bendrovės IBM tyrimas atskleidė, kad vidutinė duomenų saugumo pažeidimo kaina pasaulio verslams siekia maždaug 5 mln. JAV dolerių. Skaičiuojama, kad 2025 m. bendri pasaulinių kibernetinių nusikaltimų sukelti nuostoliai gali siekti jau 10,5 trilijono JAV dolerių.
 

Dar įspūdingesnis faktas, pavyzdžiui, tai, kad „The Wall Street Journal” neseniai buvo paviešinę informaciją, jog įmonė „Amazon” kasdien pastebi šimtus milijonų potencialių kibernetinių grėsmių.
 

Kas be ko, kad dėl kibernetinių atakų milijoninių nuostolių dauguma mūsų šalyje veikiančio SVV nepatirtų, tačiau tokius faktus laikyti kaip ženklą, kad 2025 m. verta skirti daugiau dėmesio investicijoms į kibernetinį saugumą, net ne rekomenduotina, o būtina.
 
Įvairūs tyrimai kasmet parodo, kad SVV yra kur kas dažnesnis kibernetinių atakų taikinys, nei didieji verslai, kadangi mažiau investuoja į kibernetinį saugumą ir yra lengviau palaužiami. Pavyzdžiui, Europos Sąjungos (ES) kibernetinio saugumo agentūros (ENISA) duomenimis,
2023 m. net apie 60 proc. smulkaus ir vidutinio verslo (SVV) Europoje patyrė bent vieną kibernetinę ataką.
 
Remdamasis savo įmonės turimais vidiniais duomenimis, galiu pastebėti, kad 2024 m. dešimtadaliu daugiau SVV dairėsi finansavimo kibernetinio saugumo projektams ir tas džiugina. Kita vertus, vargu, ar tai ką nors reikš, jeigu SVV 2025 metais neįjungs didesnės pavaros ir į kibernetinį saugumą neinvestuos dar intensyviau.
 
Tvarumas
 

Tvarumas – ir toliau išlieka be galo aktuali tema visiems verslams, kuomet Europa laikosi žaliojo kurso.
 
Na, o žinant tai, kad daugiau nei 95 proc. Lietuvoje veikiančių įmonių priklauso Smulkaus ir vidutinio verslo sektoriui ir tai yra šalies ekonomikos varikliukas, akivaizdu, kad sėkmingiau 2025 metais norinčiam veikti SVV, bus būtina daugiau ar mažiau skirti dėmesio investicijoms į tvarumą.
 
Nors ir ne aukščiausiais tempais, SVV dėmesys tvarumui, tiek Lietuvoje, tiek visoje ES auga. 2024 m. pabaigoje „Eurobarometro” atlikta apklausa rodė, kad daugiau nei viena iš dešimties SVV gamina atsinaujinančiąją energiją vietoje, o penktadalis stengiasi pirkti energiją iš
atsinaujinančiosios energijos tiekėjo. Šie skaičiai per keletą metų ūgtelėjo kelis kartus.
 
Kodėl tvarumas ir 2025 m. turėtų būti tarp prioritetinių mūsų šalies SVV investicijų?
 
Priežasčių galima vardinti daug, bet vienos esminių būtų – sąnaudų mažinimas, naujos rinkos ir klientų galimybės bei investicijų pritraukimas.
 
Tvarumo praktikos, tokios kaip energijos taupymas, atliekų mažinimas, gali padėti SVV sumažinti veiklos sąnaudas. SVV būnant tvariu, galima pritraukti naujus klientus, kurie prioritetą teikia tvariems produktams ar paslaugoms. Galiausiai, nebe pirmi metai rinkoje gausu investuotojų, kurie ieško įmonių, besilaikančių tvarumo principų ir tų kurios vadovaujasi aplinkosauginiais, socialiniais bei valdymo standartais.
 
Taigi, 2025-aisiais augti planuojančiam SVV, tvarumas ir toliau bus viena reikšmingiausių investicinių krypčių.
 
Naujų produktų kūrimas, produktų ir klientų diversifikacija
 
Mūsų šalies verslai dar per 2020 m. kilusią Covid-19 pandemiją puikiai pasimokė bei suprato, kiek kartais svarbu būti bet kokiai krizei pasiruošus iš anksto.
 
Tą dar geriau suprato po kelių metų Europoje kilus geopolitinei krizei, dėl kurios buvo daug tiekimo grandinių sutrikimų bei iš to sekančių ekonominių pasekmių.
 
Taigi, norint išlaikyti likvidumą, 2025 metais SVV bus be galo svarbu sekti situaciją šalyse į kurias eksportuojama, nuolat stebėti vidaus rinkos vartojimo tendencijas. Tikrai neprašaus tie SVV, kurie aktyviai investuos į inovacijas, produktų ir klientų plėtrą bei diversifikaciją.
 
Kodėl? Inovacijos, nauji produktai leidžia greičiau patenkinti klientų poreikius, išsiskirti rinkoje, optimizuoti procesus ir pasiekti naujas rinkas. Tuo tarpu pačių produktų ar klientų diversifikacija sumažina verslo riziką, garantuoja, kad, pavyzdžiui, sutrikus tiekimo grandinei
ar vienam iš svarbesnių klientų susidūrus su sunkumais, iškart nesutriks visas įmonės teikiamų paslaugų stabilumas.
 
Žinoma, atsakingos ir pamatuotos investicijos 2025 m. ir toliau bus labai svarbus faktorius visam šalies SVV, tačiau stabilesnis bus tas SVV, kuris jau suprato arba greičiau supras, kad tokie dalykai kaip inovacijos, produktų plėtra, klientų ir produktų diversifikacija bus tarsi vėžios leidžiančios tinkamai prisitaikyti prie greitai besikeičiančio verslo pasaulio.