2023/01/09
Kęstutis Grinaveckas. Apie ką reikia pagalvoti verslui įsigyjant automobilį 2023 metais

Įsigyti lizingu, pirkti, o gal nuomotis? Tai – klausimas, kuris aktualus daugumai šalies verslų, kurie plečiant ir didinant produktyvumą svarsto apie naujos transporto priemonės įsigijimą. Šalies verslas praėjusiais metais, nepaisant pradėjusių augti palūkanų ir mėnesinių įmokų, gana aktyviai naudojosi finansų įstaigų teikiamomis paslaugomis. Tačiau ar taip pat bus ir 2023-aisiais? Ko šiais metais galima tikėtis automobilių rinkoje bei ar verslų mąstymas norint savo veiklai įsigyti transporto priemonę turėtų keistis?

Nebus spartaus elektromobilių augimo

 

Ne naujiena, kad paskutinius metus itin daug buvo kalbama apie elektromobilius. 2021 m. Lietuvoje pirmą kartą istorijoje metų automobiliu tapo elektra varoma transporto priemonė. Specialistai prognozavo, kad tokių automobilių populiarumas Lietuvoje tik didės. Visgi tenka pastebėti, kad 2022 m. pabaigoje nemažai verslų, kurie ieškojo galimybių įsigyti transporto priemones, dėl nestabilios elektros kainos kuriam laikui atsisakė elektromobilių. Kadangi situacija dėl elektros kainos ir toliau išlieka neaiški, tikėtina, kad panaši tendencija bus ir 2023-aisiais. Kad elektromobiliai nebus gausiau matomi mūsų gatvėse šiais metais lems ir trūkinėjančios tiekimo grandinės. Neretai tenka išgirsti, kad dabar naujos elektra varomos transporto priemonės reikia laukti nuo vienų iki dvejų metų. Ryškesnis atsigavimas įsigyjant elektromobilius geriausiu atveju bus juntamas 2024 m. pirmąjį ketvirtį. Labiausiai tikėtina, kad šiais metais dominuos hibridinės ir transporto priemonės su vidaus degimo varikliais.

Bankai bus griežtesni, bet ir pats verslas žvelgs atsargiai

 

Remiantis dabartinėmis tendencijomis galima drąsiai prognozuoti, kad 2023 m. nebus lengvi metai tiek transporto priemonių pardavime, tiek finansavime.

 

Atsižvelgiant į nestabilius 2022-ųosius ir tebesitęsiančią įtampą šalies ekonomikoje, kurią kelia didėjanti infliacija, tikėtina, kad finansų įstaigos 2023-aisiais griežtins kreditavimo sąlygas verslams. Jie dar atidžiau vertins, kam finansavimas gali būti suteiktas.

 

Verta atkreipti dėmesį į tarpbankinių palūkanų rodiklį EURIBOR, kuris pastaruoju metu kilo. Ir prognozuojama, kad artimiausiu metu taip pat bus linkęs didėti. Tad ir mėnesio įmokos verslams, norintiems įsigyti ar jau turinčius transporto priemonę, palaipsniui augs. „Finpro“ vidiniai duomenys rodo, kad, pavyzdžiui, dabar verslas savo reikmėms įsigijęs automobilį už 30 000 EUR, sumokėjęs 15 proc. pradinį įnašą, vidutiniškai kas mėnesį mokėtų po 440  EUR. Kai tuo tarpu maždaug prieš metus būtų mokama vidutiniškai po 390  EUR per mėnesį.

 

Iš kitos pusės galima prognozuoti, kad 2023 m. dėl sunkiau nuspėjamos ateities dalis verslų vangiau norės įsigyti transporto priemones. Pirma, dėl to, kad kai kuriems verslams nauja transporto priemonė nėra pirmos būtinybės prekė, kuri gali padėti labiau įmonei augti. O antra, dalis verslų, galimai, nenorės prisiimti papildomų rizikų ir turėti papildomų išlaidų.

 

Sprendimų gali rasti visi

 

Žvelgiant į besikeičiančią situaciją ir augančias palūkanas, verslams, visų pirma, reikia nepamiršti, kad turint įsipareigojimus būtina įmokas mokėti laiku.

 

To nedarant, gali nukentėti įmonės kredito istorija ir kredito reitingas, dėl ko vėliau verslui būtų apskritai sunku arba net neįmanoma gauti finansavimą.

 

Tikėtina, kad „finansinių lašinių“ užkaupusiems verslams padidėjusios paskolų įmokos neturėtų būti labai reikšmingos. Na, o tiems verslams, kuriems sunkiau ir mato, kad, pavyzdžiui, padidėjusi įmoka už transporto priemonę gali tapti nepakeliama našta, panikuoti irgi neverta. Išeičių jiems taip pat yra.

 

Vienas iš paprastesnių variantų – parduoti turimą transporto priemonę ir įsigyti šiek tiek senesnę bei pigesnę. Kodėl? Nes parduoti kurį laikotarpį jau naudotą transporto priemonę bus visai nesunku. Kadangi dėl trūkinėjančių tiekimo grandinių bei trūkstamų detalių visiškai naujų automobilių reikia laukti kone metus, o kai kurių net ir ilgiau, ilgas laukimas, o ypač verslams, nėra palankus. Tad ir rinkoje šiuo metu senesnių automobilių paklausa yra gerokai išaugusi.

 

Teko paanalizuoti vienos iš automobiliais prekiaujančios bendrovės pardavimų Baltijos šalyse duomenis. Jie parodė, kad nuo 2022 m. sausio iki rugpjūčio mėnesio, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais, mažai naudotų automobilių paklausa išaugo beveik 20 procentų.

 

Dalį pinigų palankiau būtų „įdarbinti“

 

Įtampai šalies ekonomikoje vis dar neišsisklaidžius, tikėtina, kad 2023-aisiais vienu kartu išleisti kelias dešimtis tūkstančių eurų naujo automobilio įsigijimui daliai smulkių ir vidutinių įmonių bus per didelė prabanga.

 

Tad lizingas smulkesniems verslams, galimai, bus patraukli išeitis. Pavyzdžiui, jeigu naujas automobilis kainuoja 30 tūkst. EUR, naudojantis lizingo paslauga verslas galėtų sumokėti 15 proc. avansą, o tuomet kas mėnesį mokėti mėnesines įmokas. Verslui tai būtų labai naudinga, kadangi papildomi 25,5 tūkst. EUR, kurie galėjo būti išleisti perkant iš karto, gali būti „įdarbinti“ toliau auginant bendrovę – didinant gamybos apimtis, perkant žaliavas ir t.t.

 

Ne veltui sakoma, kad tam, jog ką nors padarytume reikia ne taip jau daug pastangų. O štai nuspręsti, kas darytina, reikia daug didesnių. Tad visais 2023 m. arba bent jau iki tol, kol stabilizuosis rinkos, prieš įsigyjant automobilį rekomenduočiau neskubėti bei gerai apsvarstyti galimybes. Būtent taip priimtas sprendimas Jūsų verslui bus ne nuostolis, o didelė nauda.

 

Kęstutis Grinaveckas, „Finpro“ valdybos narys