2022/08/09
Dainius Vaičikonis. Smulkaus ir vidutinio verslo išlikimo gidas tvyrant nežinomybei

Liekamieji pandemijos reiškiniai, Rusijos karas Ukrainoje, milžiniška infliacija ir prognozės apie artėjančią recesiją – senovės kinų prakeiksmas „gyventi įdomiais laikais“ Lietuvos verslams pildosi su kaupu. Kol didžiosios bendrovės purena finansines pagalves, smulkieji ir vidutiniai verslai nežinomybės bei neužtikrintumo laikotarpį pasitinka išplėstomis akimis. Juk kažką daryti reikia, bet ką – visiškai neaišku.

 

Natūralu, visiems įmanomiems scenarijams pasiruošti neįmanoma. Tačiau nereikia didelių analizių, kad suprastum, kur slypi įmonės sėkmė: tai pardavimai, finansų valdymas ir elementari verslo higiena. Kitaip nei esant stabiliai situacijai ar augant, kuomet į kai kuriuos niuansus galima žiūrėti atsainiau, dabar atidumas, skrupulingumas ir dėmesys įmonės veiklai bei finansams yra aukso vertės.

 

Tad, ką svarbu daryti – ir ko nedaryti – smulkioms ir vidutinėms įmonėms, kuomet rytojus toks neapčiuopiamas?

 

Mano akimis, šių verslų vadovams vertėtų:

 

  1. Valdyti pardavimus. Nepasiteisinę, nepelningi produktai ar paslaugos, užsitęsę projektai, nuolat vėluojantys atsiskaityti klientai – tai tik kelios priežastys, dėl kurių įmonei gali pradėti trūkti apyvartinių lėšų. Kol tai nesukėlė rimtesnių problemų, imkitės veiksmų. Mažiau nuolaidžiaukite tiems, kurie nuolat vėluoja atsiskaityti, reguliariai priminkite apie neapmokėtas sąskaitas arba paskatinkite juos, suteikdami simbolinę 2–5 proc. nuolaidą, sąskaitą apmokant per 10 dienų. Atsiskaitymus už stambius projektus išskaidykite pamėnesiui. Ieškokite būdų ne dirbti, bet uždirbti.
  2. Sekti įmonės finansus. Daug verslų žlunga vien dėl to, kad jų vadovai ar už finansus atsakingi asmenys „galus suveda“ tik kas ketvirtį, pusmetį ar net kas metus. Tokie terminai, ypač šiuo laikotarpiu, yra gerokai per ilgi, kadangi galite laiku nepastebėti išsipūtusių, neracionalių išlaidų. Todėl reguliariai stebėkite savo verslo pardavimus, mokėjimus, operacinius kaštus ir kitas išlaidas, vertinkite projektų ar produktų efektyvumą, klientų mokumą bei priimkite sprendimus operatyviai.
  3. Planuoti. Gyventi šia diena versle ne tik neprotinga, bet ir pavojinga. Įvardinkite siekiamus tikslus, numatykite gaires, kaip jų sieksite. Net jei plano nepavyks idealiai laikytis, tikslo žinojimas tiek jus, tiek jūsų darbuotojus motyvuos dirbti efektyviau. Beje, planas gali tapti jūsų darbuotojų skatinimo programos dalimi: už pasiektus rezultatus konkretiems darbuotojams, komandai ar net visam kolektyvui galite atsilyginti simboliniu priedu arba, pavyzdžiui, darbostogų išvyka.
  4. Investuoti į augimą. Smulkieji ir vidutiniai verslai investicijas dažnai supranta kaip įrenginių ar technologijų pirkimą – tai, kas didina produktyvumą, darbo efektyvumą. Tačiau investuoti svarbu ne tik į tai. Darbuotojai ir jų gerovė, klientų aptarnavimas, nauji pardavimų kanalai, įvaizdis ir reputacija – tai tik kelios sritys, į kurias investuoti visada verta.
  5. Ieškoti alternatyvių finansavimo šaltinių. Pritrūkus apyvartinių lėšų, planuojant plėtrą ar stambų pirkinį, būdų pasiskolinti yra ne vienas: nuo tradicinių verslo paskolų su ir be užstato, iki faktoringo, lizingo ar ilgalaikės turto nuomos. Patikimas finansų partneris padės įvertinti įvairias alternatyvas ir išsirinkti tai, kas konkrečiu atveju jums tinka geriausiai.

 

Deja, klaidų išvengti ne visada pavyksta – gerai, jei iš jų bent pasimokoma. Tačiau dar geriau mokytis iš svetimų klaidų. Štai ko daryti, ypač dabar, nereikėtų:

 

  1. Nepainiokite asmeninių ir verslo lėšų. Verslas nėra jūsų piniginė – atskirkite asmeninius ir įmonės finansus, mokėkite sau atlyginimą, o iš įmonės sąskaitos pirkite ar apmokėkite tik tai, kas susiję su verslu. Pilkoji buhalterija ne tik įneša bereikalingos sumaišties, bet ir gali pridaryti nemalonumų jums patiems. To šiuo laikotarpiu jums mažiausiai reikia.
  2. Nepameskite plano. Net jei vieną mėnesį ar ketvirtį pasiekti užsibrėžtų verslo ir finansinių tikslų nepavyko, neskubėkite visko mesti į šiukšliadėžę. Įvertinkite, ar jie buvo realūs, jei reikia – pakoreguokite, ir tęskite darbus.
  3. Nesistenkite visko padaryti patys. Patalpų ir biuro įrangos priežiūra, buhalterija, prekių logistika – kiekvienas verslas turi sričių ir darbų, kuriuos stengiasi atlikti vidiniais resursais. Visgi dažnai jų kokybės užtikrinti nepavyksta, o dienos pabaigoje tai dar ir kainuoja brangiau nei samdant išorinius partnerius. Susikoncentruokite į savo veiklą ir darykite tai, kas kuria didžiausią pridėtinę vertę.
  4. Nebijokite skolintis. Paskolos ir kiti ilgalaikiai įsipareigojimai gali gąsdinti, tačiau yra atvejų, kai tai neišvengiama, ypač jei norite plėsti veiklą, augti, didinti darbuotojų skaičių. Laiku nepriimti sprendimai gali lemti įmonės stagnaciją, ko konkurentai tik ir laukia.
  5. Nelaukite geresnių laikų. Jie gali taip ir neateiti. Rūpinkitės savo darbuotojais, laiku mokėkite atlyginimus ir mokesčius, atsiskaitykite su tiekėjais ir partneriais, susidūrę su sunkumais neslėpkite realios situacijos. Net jei verslas neišgyvens, jūsų atvirumas ir užsitarnauta reputacija yra kur kas vertingesni. Geri darbai su kaupu grįš ateityje.

 

„Finpro“ vadovas Dainius Vaičikonis